الاثنين، 20 يونيو 2011

عن التحرش الجنسى اكتب .. عن كابوس حياتى .


عن التحرش الجنسى اكتب .. عن كابوس حياتى .
اللى حاكتبه هنا محدش يعرفه ودى اول مرة اقوله لأى حد ..عشان اشارك فى حملة يمكن ممكن تمنع التحرش الجنسى لأى واحدة تانى ..
التحرش الجنسى خلانى اخاف بجد .. وخلى عندى فوبيا من حاجات كتيرة .. خلانى حتى بعد ما جيبت عربية اخاف واقفل اللوك وافضل كل شوية احط ايدى جانبى ..بقى طول الوقت عندى احساس هستيرى ان فى حد ورايا بيحط ايده فى وسطى .. وده طبعا بسبب مواقف حصلت اكتر من مرة فى الـcta .. يعنى لا كان شايفنى ولا شايفاه عشان محدش يقول اكيد لفت نظره او انتباهه .. وانا اصلا محجبة ..
بقيت كل ما اطلع الـ cta لازم اتأكد الاول ان مفيش راجل قاعد وايا ولازم كمان احط شنطة او كتاب ما بينى وبين الشباك عشان احس بأى حركة ممكن يعملها ..
الحاجات دى حصلتلى وانا لسه عندى 18 و19 و20 سنة ولسه فاكراها لحد دلوقتى .. ولسه فاكرة خنقتى من واحد ضبته بيعمل كدا وكانت اول مرة ازعق .. وهو دافن وشه فى الكرسى .. ولسه لحد النهاردة بلوم نفسى انا ليه مضربتوش على رأسه ليه مبهدلتوش ونزلته بالعافية من الـcta .
وحتى بعد ما جيبت العربية استمرت معايا نفس الفوبيا انى على طول حاسة انى فى حد قاعد ورايا .. ان فى ايد بتلمسنى .. لكن والادهش انى حتى وانا فى العربية اتعرضت لتحرش .. وبقيت اضطر دايما اقفل الزجاج اول ما اقرب على الناس !
انا عارفة وحاسة كويسة ان ده عمل لى مشكلة نفسية عميقة وسايب فيا رواسب كتيرة ..
على فكرة انا فى الحقيقة ما يبنش عليا انى بخاف انا عادة فلبى جامد لكن التحرش يدمرنى وينتهكنى ..
لكن الاغرب ان التحرش ما بقاش ييجى من الكبير قد ما بقى ييجى من اولاد سنها صغير اوى .. وزى ما بتحاشى دايما انى امر من قدام مدرسة ثانوى بنين بتحاشى اكتر ان امر من قدام المدارس الابيتدائى بنين ..مش حانسى ابدا انى كنت مرة ماشية فى شارع وبالصدفة كان ميعاد خروجهم من المدرسة الاعدادى واول ما شافونى ماشية قالوا :هجوووووم .
على قد ما هم صغيرين وانا اكبر منهم ..على قد ما اترعبت .. وعلى قد ما حاولت ابين انى مش خايفة على قد ما كنت مايتة فى جلدى ..
الشارع بالنسبة لى هو الحجيم .. بدأ من التحرش اللفظى إلى التحرش باليد وصولا الى التحرش السافر بالوقوف بالسيارات .. لو مشيت فى الشارع لوحدى لازم تكون فى اميال بتفصلنى عن اللى ورايا ..عندى دائرة من الامان لازم تكون موجودة ..لا احتمل القرب لمسافة معينة حتى لو كانت مسموحة مع اى شخص لا اعرفه .
طبعا مع الوقت تعلمت تكتيكات معينة للهروب من التحرش .. مثلا اجرى على اقرب محل واستنجد بالناس.. اركب تاكسى على طول .. وممكن اتسبب فى خناقة غالبا .. بجد انا تعبت .. ونفسى يبقى فى حل حقيقى وانا عارفة ان الحل حيكون الاول عن طريق القانون وبعدين تييجى التوعية الاجتماعية .. الردع اولا ثم التوعية ..لازم المتحرش يخاف يعمل كده ولازم تحطوا آلية للبنت تعرف عن طريقها تعمل ايه وتبلغ ازاى لو اتعرضت للتحرش .
ولأن الشئ بالشئ يذكر ..لازم اقول معلومة مهمة جدا ..انى فى التحرير ووسط المليونيات لما كانت الرأس فى الرأس انهارت كل حواجزى الخوفية واندهشت داخل نفسى .. مش حنسى كام مرة كنت فى مظاهرى لوحدى وكل اللى حواليا شباب وكانوا عاملينلى حائط حماية من الزق والتدافع بإيديهم ..هناك فى التحرير بس عمرى ما خفت ووسط الشباب اللى كان هناك هم بس اللى اتحميت وسطهم.
طبعا بالنسبة ليا الاعياد والمناسبات والاجازات لا تمثل بالنسبة ليا سوى جلوس وحبسة فى البيت لانى مقدرش اخاطر وانزل الشارع والا اروح سينما ولا ييجى فى بالى انزل اشترى اى حاجة .. ده خط احمر بالنسبة لى إلا لو حتحرك من بيت لبيت فقط لا غير.
على فكرة انا دلوقتى معايا اليكتريك .. وقبل كده كان معايا اسبراى ..عشان انا قررت خلاص انى مش حسيب حد تانى يتحرش بيا।


هناك تعليق واحد:

  1. كل إلى ذكرتيه جميل طبعا فى طرق تفاديك للتحرش وكلها أنواع من أذيه الناس للبنت وكأنها هواية إجتماعية زى مسألة الحجاب بالضبط وأنا أضيف على أساليبك أسلوبى انا الشخصى ويمكن لأيتسنى لكل البنات ولأكن ناجح المشى بسرعة فائقة وبسكل رياضى ووجه ]بدو كأن أحدا منتظرنى وأنا متأخره عليه وبينجح وخصوصا لو بدى على عدم رؤية أحد منهم

    ردحذف